Dünya genelinde artan jeopolitik riskler ve siyasi krizlerin global ticaret üzerinde oluşturduğu belirsizliklerin tesirleriyle lüks tüketime yönelik harcamalarda azalma yaşandı.
AA muhabirinin Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) bilgilerinden derlediği bilgiye nazaran, Türkiye’nin ihracatı yılın 11 ayında bir evvelki yılın tıpkı devrine nazaran yüzde 2,5 artarak, 238 milyar 486 milyon 297 bin dolar olarak kayıtlara geçti. Mücevher ihracatı ise ocak-kasım devrinde geçen yılın tıpkı periyoduna nazaran yüzde 1,6 azalış göstererek, 6 milyar 844 milyon 145 bin dolar oldu.
Analistler, global iktisatta resesyon telaşlarının bilhassa mücevher üzere lüks tüketim eserlerine olan talebi olumsuz etkilemesine rağmen Türkiye’de mücevher eserlerine ilginin devam ettiğini belirterek, bölümün yılı 7 milyar dolar yahut bu seviyeyi aşan bir dış satımla tamamlayacağını tabir etti.
Toplam ihracatın yüzde 3,3’ünü oluşturdu
Ocak-kasım periyodunda mücevher kesimi ihracatının, toplam ihracattaki hissesi yüzde 3,3 olarak hesaplandı. Mücevher kesiminin alt mal kümesi olarak ihracat sayılarına bakıldığında, 4,9 milyar dolarlık altından mamul mücevherci ve kuyumcu eşyası, 1,3 milyar dolarlık işlenmemiş yahut yarı işlenmiş altın, 344,9 milyon dolarlık gümüşten mamul mücevherci ve kuyumcu eşyası, 111,9 milyon dolarlık değerli metallerin yahut değerli metalle kaplama metallerin döküntü artıkları, 87,8 milyon dolarlık işlenmemiş yahut yarı işlenmiş gümüş, 15,3 milyon dolarlık kültür incileri, değerli ve yarı değerli taşlar ve bunlardan mamul, 14,3 milyon dolarlık değerli metallerle kaplanmış saatler, aksam ve modüller, 11,2 milyon dolarlık taklit mücevherci eşyası, 7,6 milyon dolarlık işlenmemiş yahut yarı işlenmiş öteki değerli metaller, 3,3 milyon dolarlık değerli metallerden mamul başka eşya, 676,1 bin dolarlık metal paralar ihracatı yapıldı.
En fazla ihracat Birleşik Arap Emirlikleri’ne
Mücevher dalında en fazla ihracat 2,3 milyar dolarla Birleşik Arap Emirlikleri’ne yapılırken, bu ülkeyi 657,8 milyon dolarla ABD, 513,3 milyon dolarla Hong Kong, 437,7 milyon dolarla Irak, 292,4 milyon dolarla Kırgızistan takip etti.
Değer bazında ihracat artışında Irak tepede yer aldı. Ocak-kasım devrinde mücevher bölümünün ülkeye dış satımı 235,2 milyon dolar arttı. İhracat artışında Irak’ı 184 milyon dolarla Libya, 138,6 milyon dolarla Kırgızistan, 107,2 milyon dolarla İtalya, 102,6 milyon dolarla Meksika izledi.
Mücevher bölümü, Libya’ya 285,1 milyon dolar, İtalya’ya 164,9 milyon dolar, Meksika’ya 284,8 milyon dolar ihracat yaptı.
En fazla ihracat İstanbul’dan
İl bazında bakıldığında, yılın 11 ayında mücevher kesiminde en fazla ihracat 4,7 milyar dolarla İstanbul’dan gerçekleştirildi.
Aynı periyotta, Çorum’dan 2 milyar dolar, Kastamonu’dan 73,1 milyon dolar, Ankara’dan 26,4 milyon dolar, İzmir’den 5,1 milyon dolar ve Antalya’dan 4,4 milyon dolar mücevher ihracatı yapıldı.